Odpal si svou raketu
Je 26. září večer. Z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě se kvůli blížícímu se hurikánu Ian stěhuje obrovská raketa SLS, jejímž cílem je Měsíc, zpět do zabezpečeného hangáru. Naopak u nás v Jeseníku na gymnáziu vrcholí přípravy na start. A ten skutečně v pátek 30. září nastává.
V prostorách školy se schází početná skupina – žáci i učitelé ze ZŠ Česká Ves a ZŠ Adolfovice, studenti a učitelé gymnázia i se svými hosty z Lotyšska a Španělska a hlavní organizátor Mgr. Lukáš Richterek, Ph.D. Společným cílem všech přítomných je odpálit vlastnoručně týmově vyrobenou raketu co nejvýše. Tak jako skutečná vesmírná raketa SLS jsou i ty naše poháněny raketovým motorem ze speciální odpalovací rampy. Rozdíl je ale v palivu. My používáme natlakovanou vodu.
Žáci od začátku výroby kromě speciálního vyvážení a směrových křidélek rakety řeší i barvu, design, název atd. Což, jak již víme, dává věcem další kouzlo. Někteří zvídaví, kreativní a taky trochu troufalí členové konstrukčních týmů přichází s inovativními konstrukcemi. Co na tom, že zvýší odpor vzduchu či jinak zvýší zátěž pro tah motoru. Hlavně, že mají nápady. V budoucnu nás ještě překvapí a také, jak už snad slyšel každý – chybami se člověk učí.
Už ani nevíme, kolik raket bylo z hřiště gymnázia odpáleno. Rekordmankou v době letu i ve výšce výstupu byla raketa Dipsey, vyrobená dvěma drobnými dívkami. Její let trval 6 sekund, což po výpočtu při zanedbání odporu vzduchu a zaokrouhlení odpovídá nastoupané výšce 44 metrů, tedy o 6 metrů výše, než je vrchol kostela v Jeseníku. S půllitrem vody jako palivem to zní skvěle, že? Celé dopoledne nám parádně uteklo. Každý odpal přinášel napětí nejen z výšky letu, ale také z možného dopadu do „zakázaných míst“, tj. střech domů, zahrad sousedů, našich hlav… A opravdu větší zábavu jsme si také užili hledáním raket v zahradách a lezením po střeše.
Můžeme být rádi, že máme možnost smát se, sdílet, studovat, dozvídat se a zažívat nové věci. Jsme fakultní školou Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, které tímto děkujeme za spolupráci. A našim učitelům za podporu při realizaci zajímavého projektu.
V. Honsová